ketojenik beslenme nedir?

dunya uzerinde uzun yıllardir kabul gormus ancak son arastirmalarla hatali oldugu kanitlanmis genel beslenme cizgisinin oldukca disinda olan ketojenik diet, yüksek miktada saglikli yag, orta miktarda protein ve cok dusuk karbonhidrat alimi esasina dayanir. normalde sekerin basit yapi tasi olan glukozu enerji kaynagi olarak kullanan vucut yeterli miktarda karbonhidrat alamadigi zaman karacigerde keton uretimi baslar, yani glukoz bulamayan vucut bu durumda enerji icin glukoz yerine yag yakmaya baslayacaktir.

FatsShutterStock-1024x644

ancak ketojenik dietin kilo vermekten cok daha genis ve onemli kullanim alanlari mevcut: epilepsi (http://goo.gl/NAefsR), alzheimer’s, kanser, tip 2 diyabet, kolestrol ve trigliserid yuksekligi tedavileri, kisirlik, PKOS, otizm, otoimun rahatsizliklarda, MS ve Parkinson’s hastaliklarinda onemli duzeyde iyilestirici ozelliklere sahip olmasi… kanser tedavisindeki yarari ozellikle cok onemli, saglikli hucreler keton ile enerji saglayabiliyorken kanserli hucreler sadece sekerden yararlanabildiklerinden degil yayilmak, ac kalip oluyorlar (http://goo.gl/azWTvJ ,http://goo.gl/h84Y9H , http://goo.gl/VvoU0E , http://goo.gl/S7Ls8K)

peki nasil olup da sadece karbonhidrat alimini cok azaltip saglikli yag alimini arttirdiginiz zaman yukarida sayilan butun saglik sorunlarini tedavi ederken bir yandan da kilo veriyorsunuz? ozetle ve basitce anlatmak gerekirse yuksek duzeyde karbonhidrat iceren gidalari tukettiginizde vucudunuz karaciger ve pankreasiniz yardimi ile glukoz ve insulin uretecektir (http://goo.gl/DZgzwN). glukoz insan vucudundaki ana enerji kaynagidir ancak kanda dolasmaya basladiginda miktarini duzenlemek icin pankreasta bulunan beta hucreleri insulin uretir. insulinin ana görevi kandaki glukozun iskelet kaslarinca ve yag dokusunca absorbe edilmesini saglamaktır ve bu durumda yaglarin enerji icin kullanimina engel olarak yagin depolanmasina neden olur. bu durumda cok fazla karbonhidrat aldiginizda cok fazla insulin salgilarsiniz ve insulin direnci ve tip 2 diyabet gelistirmenizin yanı sıra yag depolayarak kilo alirsiniz. gunumuz diyetlerinin icerdigi yuksek karbonhidrat yine gunumuz insaninin hareketsizligi ile birlestiginde kilo aliminin neden bu kadar yaygin oldugu sorusunun cevabi cok basit…

ketojenik beslenmede ise karbonhidrat alimi ozellikle ilk gunler 25-30 gr civarina cekildiginden asiri bir insulin uretimi neredeyse hic gerceklesmemektedir, cunku kanda glukoz degil ketonlar dolasir. bu durumda ketojenik beslenen kisi yag depolama yerine vucuttaki yag depolarini enerji icin kullanma ve dolayisiyla kilo kaybi yasar, kan sekeri dalgalanmasi olmadigindan acikma duygusunu ortadan kalkar, seker yenmediginden dis sagligininda duzelme meydana gelir, karbonhidrat tuketimi cok fazla olan insanlarla karsilatirildiginda pankreas ve karacigerin zorlanmamasi nedenli organ sagligi korunmasi gibi yukaridaki hastalik tedavilerine ek sagligi korumaya yonelik bircok tedbir de almis olur.

yukarida verilen bazi bilgilerin linkleri yanlarinda bulunuyor ancak genel bilgi alinabilecek siteler asagidaki gibi, ne yazik ki bu diyetle ilgili turkce kaynak yok denecek kadar az, su anda okumakta oldugunuz blogun yazilmasinin ana sebebi de bu, linklerin dilinin İngilizce olmasi da bu nedenledir. doktor ya da beslenme uzmanı olmadigimi hatirlatmak ve uygulanmasi konusunda sorumluluk almadigimi belirtmek isterim, hicbir diyete kendiniz uzunca arastirmanizi yapmadan baslamamalisiniz.

http://authoritynutrition.com/10-benefits-of-low-carb-ketogenic-diets/

http://www.ketogenic-diet-resource.com/ketogenic-diet-benefits.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s