sekersiz ve unsuz ne demek?

bu yazi sevgili hale ye ait ve bence cok guzel ozetlemis. sekersiz diyerek 180 derecede pismis pekmezli tariflerin kanserojen hale donustugu, glisemik endeksi dusuk diye bardakla kullanilan hindistan cevizi sekeri, sadece glutensiz diye aslinde 70 gr yani bugday unu kadar karbonhidrat icermesine ragmen unsuz diye adlandirilan quinoa veya karabugday ununun asiri kullanimi ve yaratilan ‘saglikli’ algisini yazmis.

—————————————————-

Bir çok sağlıklı beslenme sayfasını takipediyorum,gözlemliyorum!
Sağlıklı beslenme inanılmaz popüler olmuş durumda.Bir yandan bilinçlenmek,doğru beslenmek için çaba göstermek muhteşem! Gördükçe mutlu oluyorum.. Beraber bilinçleniyoruz.Hepimiz emek veriyoruz..Öte yandan doğru bilinen yanlışların peşine takılıp “sağlıklı beslenme” olayını “şirinler köyü” ne çevirmekte ise üzerimize yok..
Bugün üzerinde durmak istediğim konu
ŞEKER-SİZ!!
UN-SUZ!!
YAĞ-SIZ!! Sağlıklı tarifler…
Şekersiz ne demektir? İçinde hiç şeker barındırmayan değil mi?
Unsuz ve yağsızda aynı şeklide… İçerisinde un ve yağ barındırmayan..
Benim ilk takıntım ŞEKERSİZ…
Popüler bir çok sayfa sürekli ŞEKER-SİZ!! tarifler yayınlıyor,müthiş bir tezahurat var,sayısız kişi bu şekersiz tarifleri yapıyor ve #şekersiz!! hashtag’ini kullanarak yayınlıyor!Buraya kadar herşey mükemmel! En nihayetinde hepimiz paylaşarak öğreniyoruz.Ki en kötüsü bile rafine (işlenmiş sofra şekeri)şekerden uzaklaşmayı organize ettiği için çok başarılı..
Tariflere bakıyorum şekersiz fakat PEKMEZ var,şekersiz fakat AGAVE ŞURUBU var,şekersiz fakat HİNDİSTAN CEVİZİ ŞEKERİ var,şekersiz fakat HURMA ŞURUBU yada HURMA var vs vs ..
Şimdi bu ŞEKERSİZ şekerlere bir gözatalım..
Öncelikle pekmez! İlk şekeri bıraktığım zamanlar 2yıl kadar tüm tariflerimde kulladım.İçeriği %55 glikoz – %45 fruktoz’dur. Yani rafine şekerden (sofra şekeri) çok farkı yoktur.
Agave şurubunu yine bir dönem kullandım, içeriği %90 fruktoz’dur. Karaciğerde glikozdan farklı bir şekilde metabolize olur ve bu nedenle agave şurubu düşük glisemik indekslidir. Oysa yapısal farklılığından dolayı fruktoz glikoza göre çok daha hızlı bir şekilde yağa dönüşür. Aşırı miktarda fruktoz karaciğere geldiği zaman, karaciğer vücudun şeker olarak kullanabilmesi için bu fruktozu yeterince hızlı işleyemez. Bunun yerine fruktozdan yağ oluşumuna başlayarak bunu trigliserit formunda kana karıştırır.Karaciğer yağlanmasına neden olur.
Son sırada hurma var! En sevdiğim,gönül rahatlığı ile tükettiğim..
Fakat doğal olanlardan bahsediyorum. Şeker eklentisi yapılmamış olanlar.Hurma şurubu derseniz iş değişir,çünkü hurma şurubunun içeriğinde glikoz vardır,tek iyi yanı bir takım vitamin ve mineraller bulunmasıdır.Ama yinede hurma kullandığımızda bile ŞEKERSİZ diyemeyiz..Rafine yada basit şeker eklentisiz demek en doğrusu olacaktır!
Yani uzun lafın kısası bizler ŞEKERSİZ tarifler yapmıyoruz..Bunları tükettiğimizde ise ŞEKERSİZ besleniyor olmuyoruz.Rafine Şekere muadil olabilecek,biraz daha masum işlenmemiş şekillerini kullanmaya çalışıyoruz..
Keşke tamamen hayatımızdan sıfırlayabilsek😎

Unsuz sağlıklı tariflere değinmek istersek…
Görüyorum ki,GLUTENSİZ ile UNSUZ kavramları karıştırılıyor.. Ve insanlar UNSUZ ibaresini gördüklerinde çok sağlıklı olduğunu düşünerek limitsiz kullanım algısına giriyorlar..Birincisi unsuz diye birşey yoktur,glutenli yada glutensiz diye bir ayrım vardır!
Unsuz dendiğinde içinde hiçbir şekilde un barındırmayan ürün anlamına gelir!
Mesela sadece yumurta ve muzdan yaptığım pancake evet unsuzdur!
Ben hindistan cevizi unu badem unu çok kullanıyorum bunlarda un çeşitleridir,tek farkı glutensizdir ve düşük karbonhidrattan dolayı beslenme şeklime uygun olduğu için tercih sebebimdir..
Tükettiğimiz şeyin içeriğini bilirsek ve tüketimi ona göre ayarlarsak bilinçli ve sağlıklı beslenmede güzel yol alabiliriz..
Hazır glutensiz un mix’leri konusuna hiç girmiyorum !Çünkü hazır glutensiz mix unlar çok sağlıklı gibi görünse de içinde bolca harici nişasta barındırır! Bu yüzden nişasta barındırmayan mixlerinizi evde hazırlamanızı tavsiye ederim!
Gluten ve buğday konusuna da girmeyeceğim @pinoeatshealthy sayfasında bu konuyla ilgili çok fazla post var oradan bakabilirsiniz👍🏼
Glutensiz un alternatiflerinin içeriklerine gelince;
Birçok alternatif glutensiz un var!
Karabuğday unu(öğütülmüş karabuğday)-10-13 gr. protein,55-75 gr. nişasta,7-10 gr lif!
Mesquite fasulyesi unu- %30 oranında sukroz içeren tatlı bir baklagil.!
7-10gr oranında lif ve 29-39 gr arasında protein!
Mısır unu-5 gr protein-72 gr karbonhidrat-5 gr lif
Hindistan cevizi unu-16gr protein,22gr karbonhidrat,43 gr lif!
Keçiboynuzu unu-39gr lif-5gr protein-88gr karbonhidrat!
Pirinç unu-6 gr protein-2gr lif-77gr karbonhidrat !
Nohut unu-6gr lif-23gr protein,63 gr karbonhidrat !
Badem unu-11gr lif-19gr protein-4gr karbonhidrat !
Kinoa unu-13gr protein-6gr lif-69 gr karbonhidrat içerir!
Sadece glutensiz olduğu için değil,beslenme şekliniz ve ihtiyacınıza göre ölçülü tüketmek en sağlıklısı…

gorsel: livestong

 

Advertisements

2 Comments Add yours

  1. Onur says:

    anlamadığım bir konu var, şeker nasıl yağa dönüşüyor?
    Bu konuda hiç makale okudunuz mu?
    Benim gördüğüm kadarıyla, protein/şeker/yağ birbirine dönüştürülüp saklanamaz.
    Şeker tüketimi, insülin salgılanmasını arttırdığı için yağ emilimini arttırabilir diye biliyorum.

    Like

  2. Onur says:

    şurayı incelemenizi tavsiye ederim
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fructolysis

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s