gluten konusu

tahil beyin kitabinda gluten icerigi nedeniyle tuketilmemesi gereken gidalar listelenmis. ancak ya turkce cevirisinde bir eksikle ye de eksik ifadeyle siralanan urunlerde kafa karisikligi soz konusu.

hem bu kitabi okuyup bana gelen “fasulyede gluten var, bugday ciminde gluten var” yorumlarindan, hem de DM olarak gelen “colyak hastasiyim, nutella yiyebilir miyim?” tarzi sorulardan dolayi boyle bir post yapayim istedim. oncelikle kitapta listelenen “bugday, bugday ruseymi,  çavdar, arpa, bulgur, kuskus, irmik, kamut , irmik, kizil bugday, siyez bugdayi” tartismasiz gluten icerir. ancak “asagidaki gidalar genellikle gluten içerir” seklinde ikinci listedekiler ya bircok ‘icindekiler’li hazir gidalar ve glutenli ucuz iceriklerle dolular ya da mesela yulaf orneginde oldugu gibi bulgurla ayni uretim bandinda paketleniyorlar ve bu nedenle capraz bulasma ile gluten icerebilirler. bu listeyi de hatirlayalim: “hazir corbalar, bulyon, fume etler, donmus patates, islenmis peynir, mayonez, ketcap, soya sosu ve teriyaki sos, salata soslari, imitasyon yengeç eti, sosis, kahve kremasi, konserveler, kahvaltilik gevrekler, hazir cikolatali ve meyveli sutler, hazir nugget, schnitzel gibi ekmek ya da galeta unu kapli besinler, hazir pudingler, hazir dondurmalar, enerji barlari, bugday çimi, hazir sicak icecekler, aromali hazir kahveler ve caylar, bira, vodka, hazir kofteler, sebze burgerler, kavrulmus kuruyemisler, yulaf ve yulaf kepegi”.

colyak hastaligi olanlarin kesinlikle hicbir sekilde gluten yememesi gerekiyor, gluten icermediginden kesin emin olmadiklari seylerden de uzak durmalilar. gluten sadece bugday urunlerinde yok, hazir gidalardaki caramel renginden maltodekstrin katkisina, hazir donmus patateslere serpilen unda, bulyondan fume etlere kadar her yerde kullaniliyor. kedi kopek mamasinda bile ucuz oldugu icin etten cok var. bira ve vodka da glutenli. kisaca akliniza gelmeyecek yerlerde gluten var. bu nedenle evde yemek yapmak elzem, paketli gidalarda ozel olarak “gluten icermez” yazmiyorsa risk cok buyuk. colyaklilar icin olan urunlerde patates nisastasi, pirinc unu tarzinda cok fazla dolgu var, seker eksik degil, bu nedenle en iyisi colyaklilarin tamamen evden beslenmesi.

colyak hastasi olmasaniz da intolerans, hassasiyet ve benzeri nedenlerle benim ve benim gibi milyonlarin yaptigi sekilde glutenden kaciniyor da olabilirsiniz. “gluten gida alerjeni oldugundan sadece bagirsak hastaliklarina sahip insanlarca kesilmelidir” yaklasimina sadece guluyorum. gluten dahil tum alerjenler enflamasyon yaratir ve enfalamasyon kimse icin iyi degildir, hatta tum hastaliklarin en buyuk sebebi kabul edilir. eger siz de gluten tuketmiyorsaniz sadece bugday yememek care degil, gerci hazir gida almiyorsaniz gluten aliminizi da kontrol ediyorsunuz demek. colyak degilseniz ortoreksiya seklinde capraz bulasma korkusundan yulaf vb kesmenize gerek olmadigini dusunuyorum, ozellikle arada bir yiyorsaniz. bizim uzmanlar da “kalori kalori” derdinden kurtulsalar da konu bagirsak sagligina gelse…

 

gorsel: http://mattgoddardfitness.com/

Advertisements

One Comment Add yours

  1. Merve says:

    Pınar hanım ben çölyak Değilim glutensiz beslenmek bizim gibi gluten alerjisi olmayanlar için şart değil evet ama glutensiz beslenmek daha mı sağlıklı? Yoksa aşırıya kaçmadan tüketmekte zarar yok mu?

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s