yakindan bakis: demir dokum tava

dokum tavam mutfagimin en sevdigim uyelerinden… aldigim ilk gun boyle sevmedim ama, yapisiyordu, temizligi zordu, ama ogrenmem gerekti kullanimini, ona da ogretmek…
dokum tavalar nesilden nesile, anneanneden toruna gecen seyler amerika’da. hem de oyle asiri pahali markalar degil, benim de kullandigim lodge marka olanlar. ömürlük ve cok sagliklilar ama nasil kullanmali? ilk olarak yapismazlik ozelligini kazandirmayi konusalim, temizligini bir sonraki postta. ancak bu emaye kaplamalilar icin degil, onlar klasik tava-tencere zaten.
dokum tavaniz eve getirdiginizde “pre-seasoned” yani yaglanmis oluyorlar. tavanizi yine de bir sudan gecirip, ocakta altini acip kurutup sonra yaglamalisiniz. eskiler kuyruk yagi kullanirmis bunun icin, simdi kanola öneriyorlar ama bizim sagliksiz yagla isimiz yok, konu yuksek yanma dereceli yag oldugundan ghee (sadeyag) ya da avokado yagi gerek bize. tavanizi her kullanim sonrasi yagladiginiz zaman bu en buyuk adim yapismazlik icin. ancak yagin tavanin içine islemesi icin once tavayi ocak uzerinde isitiyor, sonra her bir yanini yagliyorsunuz, yag tavaniza isliyor, hatta ben sonra yine altini aciyorum. ama isi yüksek olacak, bu yuzden yanmayan yaglardan kullanmalisiniz, zeytinyagi, tereyagi olmaz. ilk 5-6 kullanimda kullan-yika-kurula-isit-yagla yapacagiz yani. bir de ileri usul seasoning var, tavaniza yag suruyor, ters cevirip izgara teli uzerinde firina koyuyor, 1 saat 200C de pisiriyorsunuz. kapagini acmadan firinda sogumaya birakiyorsunuz, bunu da ayda bir yapiyorum ben. tavaniz henuz egitimsizken sebze yemekleriniz, yumurta ve domates yapisacaktir, bunlari egitim sonrasina birakin, ilk etapta et pisirin. eti de bir tarafi tamamen pismeden kaldirirsaniz yarisini tavada birakirsiniz, pisince kolayca ayrildigini goreceksiniz. tavaniz gec ama cok isinir, isindiktan sonra altini kisik tutmaniz, alisana kadar yag eklentili pisirmeniz gerek. ilk kullanimlarda cok rahat olmayacaksiniz ama alisinca iste teflondan farksiz, saglik acisindan mukemmel bir tavaniz olacak, milyonlarca insan sadece dokum kullaniyor, olay sadece alismak, alistiginiz zaman vazgecemeyeceginiz garanti…

 

 

 

 

gorsel: epicurious.com

3 Comments Add yours

  1. nipv35 says:

    Güzelim döküm tavamı kahverengi oldu paslandı diye attım.😭😭😭 Şimdi öyle hakiki döküm tava bulamıyorum mevcutlarda çok pahalı.
    Teşekkürler Pınar ne güzel bildiler veriyorsun.

    Like

  2. damla aslan akboy says:

    Merhaba Türkiye de Lava diye bir marka var . Fiyatları da nispeten uygun. İnceledinz mi acaba? Bende tefalin dökümünü var ama üzeri kaplamalı. Ne marka önerirsiniz?

    Like

  3. Döküm Tava says:

    Ben Taç döküm tava aldım size de tavsiye ederim.

    Like

Leave a comment